Jak sprowadzić auto z Niemiec?

05-30-2012 przez admin Zostaw odpowiedź »

1. Szukamy auta

Źródłem głównej liczby aut używanych są portale internetowe. W serwisie mobile.interia.pl znajdziemy mnóstwo ogłoszeń. Funkcjonalne narzędzia umożliwiają ograniczyć kryteria poszukiwań.

2. Jedziemy po samochód

Jeżeli nie mamy znajomego, który pojedzie z nami samochodem, dobrą myślą jest lot samolotem. Należałoby przy tym wyselekcjonować kilka ofert w okolicy, aby dokonać podziału kosztu biletów na większą liczbę aut. Bywa, iż wyspecjalizowane przedsiębiorstwa organizują wyjazdy do Niemiec mikrobusami.

3. Kupujemy samochód

Większa część samochodów z ogłoszeń pochodzi z komisów oraz tzw. autohandli. Opłaca się gotówką (w euro). Komisanci, a także sprzedawcy są na ogół elastyczni, jeżeli chodzi o cenę. Bezproblemowo jest możliwość  „zejść” z ceny 10% lub więcej.

4. Tablice wyjazdowe

Jeżeli pojazd jest do tej pory zarejestrowany w Niemczech, jest dozwolone wrócić do Polski na jego tablicach. Zachowujemy kilkadziesiąt euro, natomiast trzeba będzie wtedy odesłać byłemu właścicielowi tablice a także dokumenty, aby wyrejestrował samochód oraz później odesłał dokumenty do Polski. Dogodniej jest zakupić tablice z żółtym bądź czerwonym paskiem.

5. Tłumaczymy dokumenty

Każdy obcojęzyczny dokument należy przetłumaczyć u tłumacza przysięgłego. Jeżeli kupimy samochód od osoby prywatnej, należałoby posiadać dwujęzyczną, polsko-niemiecką umowę. Nie trzeba jej tłumaczyć, niemniej jednak poniektóre urzędy wymagają na niej pieczątki tłumacza. Stawki są urzędowe – jedna strona tłumaczenia kosztuje ok. 25 zł.

6. Robimy przegląd

Pod warunkiem, że auto ma bieżące badania techniczne, można przeglądu nie robić. Jeżeli ich ważność upływa np. za 2-3 miesiące rozsądniej jest zrobić przegląd. Kosztuje on 98 zł, oznacza to owszem tyle samo, co w przypadku kolejnych badań.

7. Opłacamy akcyzę

W Urzędzie Celnym w terminie 14 dni od przywiezienia auta koniecznością jest zgłoszenie tego faktu, a należną akcyzę zapłacić na przestrzeni miesiąca. Za auta z silnikami o pojemności do 2 litrów współczynnik wynosi 3,1 proc. wartości auta, za większe – 18,6 proc. Uwaga! Urząd może zweryfikować wartość pojazdu według notowań np. EurotaxGlass’s.

8. Zwolnienie z VAT-u

W Urzędzie Skarbowym wypisujemy wniosek o wydanie dokumentów o zwolnieniu z podatku VAT. Ażeby uzyskać odpowiedni druk (VAT-25), należy zrealizować, a następnie złożyć wniosek VAT-24 oraz wpłacić 160 zł za jego wydanie. W podobny sposób jak akcyzę – można zrealizować to przy wsparciu pełnomocnika (nie jest konieczne upoważnienie zatwierdzone notarialnie).

9. Opłata recyklingowa

Ze wszystkich sprowadzonych do Polski samochodów należy zapłacić za tzw. opłatę recyklingową. Suma nie jest podporządkowana pojemności silnika, wieku pojazdu ani normy czystości spalin oraz wynosi 500 zł. Powinno się ją przelać na konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

10. Rejestracja w kraju

Kiedy już zbierzemy całość niezbędnych dokumentów czeka na nas ostatnia sprawa – rejestracja samochodu. W oddziale komunikacji za zestaw tablic rejestracyjnych, naklejek legalizacyjnych, dowód rejestracyjny oraz kartę pojazdu zapłacimy 256 zł. Po ok. miesiącu czeka nas następna wizyta – po tzw. stały dowód rejestracyjny.

11. Ubezpieczenie

Najdalej w dniu rejestracji trzeba zapłacić za składkę obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Można to zrobić wcześniej, posiadając dokumenty auta a także umową kupna-sprzedaży, jednak po rejestracji należy uzupełnić polisę o dotychczasowy numer rejestracyjny sprowadzonego auta.

Reklama

Komentarze wyłączone.